15/1/08

Δυτικά αυτοσχεδιάζουμε...

Παρατηρήστε τις παρακάτω εικόνες. Είναι δορυφορικές απεικονίσεις από δύο περιοχές της Ναυπάκτου: οι δύο πρώτες από την Παλιοπαναγιά και η τρίτη από τον Λυγιά.
(Με κλικ γίνεται μεγέθυνση, μάλλον απαραίτητη για να δείτε αυτό στο οποίο αναφέρομαι).

Παλιοπαναγιά

Παλιοπαναγιά

Λυγιάς

Στις εικόνες της Παλιοπαναγιάς έχω κυκλώσει μερικά ευτράπελα όπως φαίνονται από ψηλά:
  • Δρόμοι που δεν οδηγούν πουθενά εκτός από ένα μόνο σπίτι.
  • Δρόμοι που σταματάνε ελάχιστα μέτρα πριν ενωθούν με άλλον, οπότε δημιουργούνται αδιέξοδα (και μόνο!).
  • Δρόμοι οι οποίοι δεν ακολουθούν κάποια γεωμετρική λογική (ευθεία, καμπύλη, γωνία...) αλλά ακολουθούν... φράχτες χωραφιών.
  • Δρόμοι οι οποίοι έχουν κυμαινόμενο πλάτος από 3 έως 6 μέτρα.

Ταχυδρόμο δέχονται άραγε στην Παλιοπαναγιά; Ντελίβερι; Σκουπιδιάρα; Ασθενοφόρο; Πυροσβεστική; Φορτηγά με δομικά υλικά;

Η τρίτη εικόνα βέβαια (από τον Λυγιά) δεν είναι υπόδειγμα γεωμετρίας (δεν μπορώ να πω για ρυμοτομία αφού δεν έχω σπουδάσει το αντικείμενο), αλλά δεν έχει τέτοια απίστευτα στοιχεία σε τόσο μεγάλη δόση. Τουλάχιστον όλοι οι δρόμοι οδηγούν κάπου, έχουν σταθερό πλάτος, σχηματίζονται τετράγωνα... Λογικά πράγματα δηλαδή.

Οι περιοχές αυτές έχουν αναπτυχθεί οικιστικά περίπου την ίδια περίοδο, αν και ο Λυγιάς ήταν πάντα πιο πυκνός οικισμός. Οι δύο περιοχές δέχονται την οικιστική πίεση που έχει προκύψει αφενός λόγω του πολεοδομικού... ζητήματος της Ναυπάκτου και αφετέρου, της μη επέκτασης σχεδίου πόλης όλα αυτά τα χρόνια.

Επιπλέον, τα περισσότεραα σπίτι στο Λυγία θα έχει πρόσβαση σε αποχέτευση, κάτι που δεν ισχύει για την Παλιοπαναγιά (μιας και το οδικό δίκτυο εκεί έχει... ιδιαιτερότητες και επομένως η αποχέτευση δεν έχει από που να περάσει για να πάει στα πιο πολλά σπίτια). Στο Λυγιά οι γείτονες δεν έχουν φτάσει να αντιδικούν μεταξύ τους μέχρι τον Άρειο Πάγο για να έχουν κανονική οδική πρόσβαση. Έχουν σκουδιδοντενεκέ στη γωνία του δρόμου. Προφανή πράγματα δηλαδή, που από την άλλη πλευρά απουσιάζουν.

Πως προέκυψε αυτή η διαφοροποίηση μεταξύ των δύο περιοχών; Γιατί η πιο "ακριβή" περιοχή είναι σε χειρότερη κατάσταση;

Η απάντηση βρίσκεται στο γεγονός ότι ο Λυγιάς έχει σχέδιο πόλης από την δεκαετία του 1970. Έχει συντελεστή 1,2 και 0,8 με αρτιότητα 200 τμ και 400 τμ αντίστοιχα, δρόμους με πλάτος από έξι μέτρα και πάνω, χωροθετημένη πλατεία και σχολείο κλπ κλπ.

Η Παλιοπαναγιά από την άλλη χτίζει με ένα ιδιόμορφο καθεστώς που ισχύει για οικισμούς (συστάσεις ιδιοκτησίας) με το οποίο δεν στοιχειοθετείται ελάχιστη αρτιότητα ενώ η δόμηση δεν καθορίζεται σε αναλογία με την έκταση του οικοπέδου (όλα τα οικόπεδα χτίζουν 400τμ ανεξάρτητα από την έκταση του οικοπέδου, μέχρι 4 στρέμματα). Για να χτίσει κάποιος αφήνει μόνος του δρόμο, οπότε αφήνει το ελάχιστο δυνατό και "φροντίζει" ώστε να μην συνεχίζει σε άλλη ιδιοκτησία. Αποτέλεσμα είναι να μην έχει βασικά πράγματα όπως αποχέτευση, αποκομιδή απορριμάτων κλπ.

Η λύση για την Παλιοπαναγιά θα ήταν πριν 20 χρόνια να είχε εκπονηθεί σχέδιο πόλης. Αυτή η ευκαιρία χάθηκε. Σήμερα έχει γίνει ζημιά, δεν είναι όμως αργά. Αν περιμένουμε άλλα δέκα χρόνια, θα έχουμε καταστρέψει το μόνο επίπεδο κομμάτι γης δίπλα στην πόλη που μπορεί να εξυπηρετήσει οικστικούς σκοπούς

Αν συνεχίσουμε, η Παλιοπαναγιά δεν θα έχει Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, τοπική αγορά, πλατεία, επαρκές οδικό δίκτυο, αποχέτευση, πεζοδρόμια, φωτισμό και όλα όσα συνοδεύουν μια οικιστική περιοχή.

Μήπως λοιπόν έφτασε ο καιρός να επιταχύνουμε την ρυμοτόμηση της περιοχής αυτής; Μπας και όλα αυτά τα δρομάκια συναντηθούν ποτέ μεταξύ τους...

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Και ο Θανασάκης παραμένει χαμογελαστός...

Γιώργος Ασημακόπουλος είπε...

Και τι να κάνει, να σκάσει;

Άσε που όποιος δήμαρχος "ακούμπησε" την Παλιοπαναγιά έχασε στις επόμενες δημοτικές εκλογές με συνοπτικές διαδικασίες...

Πως νομίζεις ότι ασφαλτοστρώθηκε ο (παράνομος) παραλιακός δρόμος που επί της ουσίας είναι παραλία, πως νομίζεις ότι ο καθορισμός αιγιαλού-παραλίας έγινε πολύ πρόσφατα, πως νομίζεις ότι ο βιολογικός καθαρισμός βρέθηκε στην... ανωφέρεια του παραλιακού μετώπου;

Ρημάδι πολιτικό κόστος!