Από που αντλώ αυτή τη θετική αίσθηση; Ας πάρουμε μερικά παραδείγματα.
- Ας δούμε τον ποδηλατόδρομο, ένα έργο αμφιλεγόμενο που λόγω της επιρροής του στο κέντρο της πόλης έχει γίνει αντικείμενο ευρείας συζήτησης. Πολλοί λένε ότι είναι άχρηστο, αφού κανείς δεν χρησιμοποιεί ποδήλατο στη Ναύπακτο. έρχεται όμως η ίδια η πραγματικότητα να διαψεύσει αυτή την κριτική: πλέον βλέπεις ποδήλατα στη Ναύπακτο, πολύ περισσότερα από ότι πέρυσι. Επίσης σταδιακά βλέπεις πολύ λιγότερα αυτοκίνητα να παρκάρουν στη ποδηλατο-λωρίδα, γεγονός που σημαίνει ότι αλλάζει αργά αργά η οδηγική νοοτροπία μας.
Σίγουρα υπάρχουν αστοχίες. Ενδεχομένως η χάραξη θα έπρεπε να είναι διαφορετική, να μην περνάει από τόσο πολύχναστους άξονες, κατά την πρακτική που ακολουθείται παντού. Ίσως θα έπρεπε αντί των κεντρικών αξόνων να έχουν επιλεγεί λιγότερο σημαντικοί οδικοί άξονες. Σίγουρα ο διαχωρισμός από την υπόλοιπη κυκλοφορία θα έπρεπε να είναι διαφορετικός. Σίγουρα κάποια σημεία είναι επικίνδυνα και πρέπει να διαφοροποιηθούν. Επίσης αν είχε προηγηθεί μια διαδικασία διαβούλευσης με πολίτες και φορείς, ο σχεδιασμός του έργου θα ήταν σαφώς καλύτερος.
Όλα τα παραπάνω αρνητικά όμως δεν ακυρώνουν τη θετική επίδραση του ποδηλατόδρομου στην καθημερινότητα της Ναυπάκτου αφού δειλά δειλά κυκλοφορούν ποδήλατα. Δεν αρκούν τα αρνητικά για να απαξιωθεί η συγκεκριμένη αλλαγή. - Το ίδιο ισχύει και για το έργο της ανάπλασης του Γριμπόβου. Ένα έργο που συνεχίστηκε από τη σημερινή δημοτική αρχή. Αποδείχτηκε λειτουργικό και αναβάθμισε αισθητικά και λειτουργικά τη συγκεκριμένη παραλία μειώνοντας τη ροή των αυτοκινήτων και δίνοντας χώρο στους πεζούς. Όταν ξεκίνησε το συγκεκριμένο έργο πολλοί ήταν που έσπευσαν να το απαξιώσουν, μιλώντας για σάπια ξύλα, ποντίκια, "πολύχρωμα" υλικά και άλλα πολλά. Ευτυχώς τίποτα από αυτά δεν στάθηκαν ικανά να απαξιώσουν τη συγκεκριμένη ανάπλαση και πλέον το Γρίμποβο είναι από τα πλέον καλαίσθητες παράκτιες περιοχές που μπορεί να βρει κάποιος στη χώρα. Άλλωστε μια σύγκριση με την πρόσφατα αναπλασμένη Ψανή αρκεί για να φανεί το αισθητικό χάσμα που χωρίζει τις δύο αναπλάσεις, παρά το γεγονός ότι η Ψανή διαθέτει το πλεονέκτημα της ευρυχωρίας σε σύγκριση με το Γρίμποβο.
- Αντίστοιχες αλλαγές είχαμε παλιότερα στα πεζοδρόμια του "κάτω" δρόμου, ο οποίος σήμερα είναι εμφανώς αναβαθμισμένος εμπορικά, αισθητικά και λειτουργικά. Σημαντική ήταν η υπογειοποίηση του δικτύου της ΔΕΗ καθώς και η δημιουργία φρεατίων που πλέον επιτρέπουν τη συντήρηση και επέκταση δικτύων κοινής ωφέλειας χωρίς να έχουμε σκαψίματα και λακκούβες. Βέβαια και τότε ακούστηκε αναίτια κριτική και έγινε απόπειρα απαξίωσης του έργου, με αφορμή το μοναδικό υποσταθμό που δεν υπογειοποιήθηκε.
- Για την πλατεία Φαρμάκη, ένα έργο που επίσης επέλεξε η σημερινή δημοτική αρχή να συνεχίσει, υπάρχουν πολλές ενστάσεις τεχνικής φύσης. Η διαχείριση των ομβρίων υδάτων για παράδειγμα είναι σαφώς προβληματική, αφού με την παραμικρή βροχή η πλατεία μετατρέπεται σε ποτάμι. Ωστόσο το πνεύμα της ανάπλασης είναι στη σωστή κατεύθυνση, αφού στην πράξη περιόρισε την έκταση των τραπεζοκαθισμάτων χωρίς να δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στα καταστήματα της περιοχής, ενώ είναι προφανής η αισθητική αναβάθμιση με τη χρήση ομοιογενών υλικών για τη σκίαση και τη διαμόρφωση του χώρου. Δυστυχώς όμως οι τεχνικές αστοχίες στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι σημαντικές και αδικούν τη μελέτη.
Από την άλλη, δεν μπορώ να μην αναφερθώ στη χαμένη ευκαιρία της πλατείας Λιμένος. Για μικροπολιτικούς λόγους τοπικής εμβέλειας ακυρώθηκε η πιο σημαντική ίσως ανάπλαση στη Ναύπακτο. Έτσι, το πιο κεντρικό σημείο της πόλης σήμερα είναι σαφώς κατώτερο του περιβάλλοντός του, με τα αυτοκίνητα να κυριαρχούν στην πλατεία. Η συγκεκριμένη πλατεία είναι ίσως η καλύτερη απόδειξη για το πως η στασιμότητα στην πράξη αποτελεί υποβάθμιση. Δεν μπορώ παρά να ψέξω τη σημερινή δημοτική αρχή που φοβήθηκε και δεν προχώρησε στην αλλαγή της πλατείας Λιμένος. Σήμερα μόνο κερδισμένη θα ήταν, αφού το έργο θα είχε αποδείξει την αξία του.
Πρέπει να ζητάμε και να επιβάλουμε παρεμβάσεις με την κριτική μας. Έτσι σημεία κριτικής για τη σημερινή δημοτική αρχή πρέπει να αποτελούν το άλσος Γριμπόβου που παραμένει εγκαταλελειμμένο, οι ανύπαρκτοι χώροι στάθμευσης, οι παράξενοι χειρισμοί στο θέμα του οικοπέδου του ΤΕΙ, η σχεδόν ακύρωση του έργου της επέκτασης της αποχέτευσης, η μη επέκταση των πεζοδρομίων μετά το Ξενία, η εγκατάλειψη του Ξενία, η απουσία ενεργειών προβολής της πόλης, η απαξίωση της Αναπτυξιακής Εταιρίας και άλλα πολλά.
Με λίγα λόγια, δεν πρέπει να απαξιώνονται έργα που αναβαθμίζουν σημαντικά την αισθητική και τη λειτουργικότητα της πόλης στο όνομα των μικροπολιτικών επιδιώξεων και της κακώς εννοούμενης δημοτικής αντιπολίτευσης. Μια τέτοια αντιμετώπιση μόνο σε στασιμότητα οδηγεί. Και όπως αποδεικνύει η πλατεία του Λιμανιού, η στασιμότητα μόνο ως υποβάθμιση πρέπει να νοείται. Μια υποβάθμιση για την οποία ευθύνονται όσοι δήμαρχοι φοβούνται τις αντιδράσεις, αλλά και οι αντιπολιτευόμενοι που αντιμετωπίζουν τα πάντα ως ευκαιρία για βαβούρα και αντιπολίτευση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου