13/8/10

Ποδήλατο, να πάρω ή να μην πάρω;

Παραμονές Δεκαπεντάυγουστου δεν γίνονται και πολλά. Με δεδομένο αφενός τον αρκετό ελεύθερο χρόνο λόγω διακοπών και αφετέρου την απουσία νέων ερεθισμάτων ελλείψει καλοκαιρινής εκδρομής που θα αποσπούσαν το ενδιαφέρον, οι σκέψεις αναγκαστικά στρέφονται σε θέματα που τον υπόλοιπο χρόνο μένουν στον πάτο των... εγκεφαλικών προτεραιοτήτων.

Ένα θέμα λοιπόν που αναδύθηκε από τον βυθό των σκέψεων ήταν και το ποδήλατο: μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο μεταφοράς και όχι μόνο ως μέσο αναψυχής στη Ναύπακτο; Για αναψυχή προτιμώ το περπάτημα αφού ο σταθερός ρυθμός επιτρέπει να αποσπάσαι από αυτή καθ αυτή τη δραστηριότητα. Μπορώ όμως να χρησιμοποιήσω ποδήλατο καθημερινά;

Η πόλη που μένω υποτίθεται ότι πλέον διαθέτει ένα δίκτυο ποδηλατόδρομου το οποίο θα μπορούσε να στρέψει την μετακίνηση στη χρήση ποδηλάτου. Στα συν της λύσης αυτής είναι η απουσία μποτιλιαρίσματος, η ευκολία στο παρκάρισμα, η οικονομία αφού δεν υπάρχει κατανάλωση καυσίμου, η μείωση του "οικολογικού αποτυπώματος" που αφήνω πίσω μου όπως λέει κάποια φίλη, η κατανάλωση θερμίδων καθώς και η βελτίωση της φυσικής κατάστασης.
Καλό μέσο αναψυχής, αλλά μπορεί να εξυπηρετήσει καθημερινές ανάγκες;


Από την άλλη υπάρχουν σημαντικότατα μειονεκτήματα. Ένα από αυτά ο ίδιος ο ποδηλατόδρομος αφού γεμίζει με παρκαρισμένα αυτοκίνητα, χρησιμοποιείται συστηματικά από μηχανάκια που έτσι αποφεύγουν το μποτιλιάρισμα, χρησιμοποιείται από αυτοκίνητα που προσπερνούν διπλοπαρκαρισμένα οχήματα, ανεβοκατεβαίνει σε πεζοδρόμια στην Ψανή οπότε κινδυνεύεις να παρασύρεις κάποιον πεζό μιας και δεν υπάρχει διαχωρισμός ποδηλατόδρομου και πεζοδρομίου, ενώ δεν οδηγεί σε βασικά σημεία ενδιαφέροντος. Άσε που για να πας από την πλατεία Φαρμάκη στο Γρίμποβο θεωρητικά πρέπει να φτάσεις στο... λιμάνι.

Αν βέβαια είχε αξιοποιηθεί η εμπειρία που προσφέρει δωρεάν η Ολλανδία (http://www.i-ce.nl) τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα, μια και η συγκεκριμένη χώρα πρωτοπορεί στη χρήση του ποδηλάτου για καθημερινές μετακινήσεις με το 27% όλων των μεταφορών να γίνονται με ποδήλατο (http://tvxs.gr/node/63603).

Πέρα από αυτά υπάρχουν και τα εγγενή μειονεκτήματα του ποδηλάτου όταν φτάνουμε στην καθημερινή χρήση, δηλαδή να πας με αυτό στη δουλειά και για ψώνια. Η χρήση του είναι εξοντωτική τις ζεστές μέρες και απαγορευτική τις βροχερές, οπότε σε αυτές τις συνθήκες στρέφεσαι αναγκαστικά στο αυτοκίνητο. Το ποδήλατο έχει μικρή μεταφορική ικανότητα οπότε δεν μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για ψώνια, μιας και δεν μπορείς να το φορτώσεις με αναψυκτικά, κρέατα, λαχανικά κλπ. Όταν κάνεις ποδήλατο ιδρώνεις οπότε φτάνεις στο γραφείο σου ταλαιπωρημένος αντί για φρέσκος φρέσκος, και πρέπει να μείνεις τσαλαπατημένος όλη μέρα. Άσε που αν δεν υπάρχει χώρος να το παρκάρεις και να το κλειδώσεις το πιο πιθανό είναι να κλαις τα λεφτά σου μετά από λίγο καιρό μιας και το ποδήλατο κλέβεται εύκολα αφού δεν διαθέτει στοιχεία κυκλοφορίας.

Η απουσία ειδικά σχεδιασμένων θέσεων στάθμευσης μπορεί να οδηγήσει σε εκπλήξεις...


Έτσι λοιπόν καταλήγω σε ισοπαλία: καλή η ιδέα της καθημερινής χρήσης, αλλά και τα μειονεκτήματα τόσα όσα χρειάζονται ώστε να μείνεις με ένα ολοκαίνουργο ποδήλατο να κάθεται στην αποθήκη και να μαζεύει σκόνη μετά από λίγες ημέρες χρήσης όσο διαρκεί ο αρχικός ενθουσιασμός.

Η αλήθεια είναι ότι δεν έχω καταλήξει ακόμα, οπότε περιμένω ιδέες και προτάσεις. Άλλο που οι περισσότεροι έχετε εξαφανιστεί λόγω διακοπών:)