16/10/11

Κατάληψη στη Wall Street? Χάλασε ο κόσμος...

Όλος ο κόσμος ξέρει ότι η κατάσταση δεν πάει καλά και ότι πρέπει κάτι να γίνει. Οι φτωχοί φτωχαίνουν, οι επιχειρήσεις δοκιμάζονται, οι κοινωνικές παροχές εξαφανίζονται και πάει λέγοντας. Από την άλλη όμως κανένας δεν ελπίζει πραγματικά σε κάποια ουσιαστική αλλαγή σε αυτή τη συγκυρία. Γι' αυτό και ακούγονται γενικούρες όπως "άμεση δημοκρατία τώρα" και υπάρχει απίστευτο μπέρδεμα εθνικιστών ακροδεξιών, παραεκκλησιαστικών οργανώσεων, εξωκοινοβουλευτικών αριστερών και αγανακτισμένων προνομιούχων. Τσαντίλα βγαίνει, όχι πίστη στην αλλαγή και τη δικαίωση.

Η αιτία που δεν υπάρχει πίστη στην αλλαγή έγκειται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει ιδεολογικό υπόβαθρο που να υποδεικνύει λύση και να δίνει όραμα. Η κοινωνική αλλαγή απαιτεί ιδεολογία. Ιστορικά παραδείγματα αλληλεξάρτησης αλλαγών και ιδεολογίας είναι ο Διαφωτισμός με τη Γαλλική Επανάσταση, όπως και ο Μαρξισμός με την Οκτωβριανή επανάσταση. Δεν φταίει ο καναπές και η TV λοιπόν, η έλλειψη ιδεολογικών ρευμάτων είναι το πρόβλημα.

Σήμερα ποια είναι τα ιδεολογικά ρεύματα που μπορούν να τροφοδοτήσουν την αλλαγή; Ο κομουνισμός είναι εξίσου αποτυχημένος με τον καπιταλισμό (ίσως και περισσότερο), η Κίνα που αναδεικνύεται σε οικονομική δύναμη είναι σκληροπυρηνικά και απάνθρωπα καπιταλιστική, ο εθνικισμός ιστορικά έχει αποδειχθεί ότι είναι το καταφύγιο των ανόητων και τέλος όλοι ξέρουμε ότι δεν υπάρχουν Ελ που θα έρθουν να μας σώσουν. Οπότε ο καπιταλισμός αν και στραβοκανιασμένο γεροντάκι που παθαίνει καρδιακές κρίσεις κάθε τρεις και λίγο συνεχίζει να ορίζει τις τύχες όλων, ελλείψει ανταγωνισμού.

Φυσικά κάποια στιγμή η απουσία ιδεολογίας θα πάψει, μιας και η φύση δεν αντέχει τα κενά. Τότε η αντίδραση θα αποκτήσει στόχο και κατεύθυνση, ενώ είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα υπάρξουν περισσότερες από μία εναλλακτικές. Φυσικά μαι τέτοια διαδικασία δεν θα ξεκινήσει από τις άκρες του κόσμου όπου βρισκόμαστε εμείς, αλλά από τις μητροπόλεις. 

Υπό το φως αυτών των σκέψεων αξίζει να δούμε τι γίνεται στη μητρόπολη του καπιταλισμού, τις ΗΠΑ. Στην Αμερική συμβαίνει κάτι πρωτοφανές: ο καπιταλισμός έχει στοχοποιηθεί ως ο λόγος της δυσπραγίας των λαϊκών στρωμάτων και βρίσκεται στο επίκεντρο των κινητοποιήσεων που γίνονται αυτές τις μέρες. Τι άλλο μπορεί να συμβολίζει η κατάληψη της Μέκκας του χρήματος, της Wall Street σε μία χώρα όπου δεν συμβαίνουν ποτέ καταλήψεις εθνικών οδών και δημόσιων υπηρεσιών;


Οι διαδηλωτές δεν τα έχουν με το πολιτικό προσωπικό και τα κόμματα αλλά με το ίδιο το οικονομικό σύστημα, γεγονός που αποδεικνύει ότι υπάρχει μεγάλος βαθμός συνειδητοποίησης των αιτίων της κατάστασης. Γι' αυτό δεν πήγανε στον Λευκό Οίκο, το Καπιτώλιο ή στο σπίτι που έμενε ο Ομπάμα πριν τις εκλογές (το αντίστοιχο Καστρί ας πούμε) αλλά στην καρδιά του καπιταλισμού, την Wall Street. Βλέπετε την αντίθεση με την Αραβική "άνοιξη" (που έφερε Σαρία στη Λιβύη) ή με τις κρεμάλες και τους δικέφαλους αετούς του Συντάγματος;

Στο βίντεο που ακολουθεί μιλάει ο Σλοβένος φιλόσοφος Slavoj Zizek για θέματα που αφορούν το πολιτικό σύστημα, τον κομουνισμό, τον σοσιαλισμό, την αριστερά, το χρηματοπιστωτικό σύστημα, τη φιλανθρωπία, την οικολογία, τη διαφθορά και άλλα πολλά.


Η αξία της ομιλίας βρίσκεται στην ανάδειξη των νέων ιδεολογικών ρευμάτων που μπορούν να υποστηρίξουν τις επερχόμενες αλλαγές. Είπαμε, η ιδεολογία είναι το καύσιμο της αλλαγής. Ας έχουμε λοιπόν τα μάτια μας ανοιχτά τώρα που διαμορφώνεται το αύριο.


Ακολουθεί το κείμενο της παραπάνω ομιλίας στα Αγγλικά.

Don't fall in love with yourselves, with the nice time we are having here. Carnivals come cheap—the true test of their worth is what remains the day after, how our normal daily life will be changed. Fall in love with hard and patient work—we are the beginning, not the end. Our basic message is: the taboo is broken, we do not live in the best possible world, we are allowed and obliged even to think about alternatives. There is a long road ahead, and soon we will have to address the truly difficult questions—questions not about what we do not want, but about what we DO want. What social organization can replace the existing capitalism? What type of new leaders we need? The XXth century alternatives obviously did not work. So do not blame people and their attitudes: the problem is not corruption or greed, the problem is the system that pushes you to be corrupt. The solution is not “Main street, not Wall street,” but to change the system where main street cannot function without Wall street. Beware not only of enemies, but also of false friends who pretend to support us, but are already working hard to dilute our protest. In the same way we get coffee without caffeine, beer without alcohol, ice-cream without fat, they will try to make us into a harmless moral protest. But the reason we are here is that we had enough of the world where to recycle your Coke cans, to give a couple of dollars for charity, or to buy Starbucks cappuccino where 1% goes for the Third World troubles is enough to make us feel good. After outsourcing work and torture, after the marriage agencies started to outsource even our dating, we see that for a long time we were allowing our political engagements also to be outsourced—we want them back. They will tell us we are un-American. But when conservative fundamentalists tell you that America is a Christian nation, remember what Christianity is: the Holy Spirit, the free egalitarian community of believers united by love. We here are the Holy Spirit, while on Wall Street they are pagans worshipping false idols. They will tell us we are violent, that our very language is violent: occupation, and so on. Yes we are violent, but only in the sense in which Mahathma Gandhi was violent. We are violent because we want to put a stop on the way things go—but what is this purely symbolic violence compared to the violence needed to sustain the smooth functioning of the global capitalist system? We were called losers—but are the true losers not there on the Wall Street, and were they not bailed out by hundreds of billions of your money? You are called socialists—but in the US, there already is socialism for the rich. They will tell you that you don't respect private property—but the Wall Street speculations that led to the crash of 2008 erased more hard-earned private property than if we were to be destroying it here night and day—just think of thousands of homes foreclosed... We are not Communists, if Communism means the system which deservedly collapsed in 1990—and remember that Communists who are still in power run today the most ruthless capitalism (in China). The success of Chinese Communist-run capitalism is an ominous sign that the marriage between capitalism and democracy is approaching a divorce. The only sense in which we are Communists is that we care for the commons—the commons of nature, of knowledge—which are threatened by the system. They will tell you that you are dreaming, but the true dreamers are those who think that things can go on indefinitely they way they are, just with some cosmetic changes. We are not dreamers, we are the awakening from a dream which is turning into a nightmare. We are not destroying anything, we are merely witness how the system is gradually destroying itself. We all know the classic scene from cartoons: the cat reaches a precipice, but it goes on walking, ignoring the fact that there is no ground under its feet; it starts to fall only when it looks down and notices the abyss. What we are doing is just reminding those in power to look down... So is the change really possible? Today, the possible and the impossible are distributed in a strange way. In the domains of personal freedoms and scientific technology, the impossible is becoming increasingly possible (or so we are told): “nothing is impossible,” we can enjoy sex in all its perverse versions; entire archives of music, films, and TV series are available for downloading; space travel is available to everyone (with the money...); we can enhance our physical and psychic abilities through interventions into the genome, right up to the techno-gnostic dream of achieving immortality by transforming our identity into a software program. On the other hand, in the domain of social and economic relations, we are bombarded all the time by a You cannot ... engage in collective political acts (which necessarily end in totalitarian terror), or cling to the old Welfare State (it makes you non-competitive and leads to economic crisis), or isolate yourself from the global market, and so on. When austerity measures are imposed, we are repeatedly told that this is simply what has to be done. Maybe, the time has come to turn around these coordinates of what is possible and what is impossible; maybe, we cannot become immortal, but we can have more solidarity and healthcare? In mid-April 2011, the media reported that Chinese government has prohibited showing on TV and in theatres films which deal with time travel and alternate history, with the argument that such stories introduce frivolity into serious historical matters—even the fictional escape into alternate reality is considered too dangerous. We in the liberal West do not need such an explicit prohibition: ideology exerts enough material power to prevent alternate history narratives being taken with a minimum of seriousness. It is easy for us to imagine the end of the world—see numerous apocalyptic films -, but not end of capitalism. In an old joke from the defunct German Democratic Republic, a German worker gets a job in Siberia; aware of how all mail will be read by censors, he tells his friends: “Let's establish a code: if a letter you will get from me is written in ordinary blue ink, it is true; if it is written in red ink, it is false.” After a month, his friends get the first letter written in blue ink: “Everything is wonderful here: stores are full, food is abundant, apartments are large and properly heated, movie theatres show films from the West, there are many beautiful girls ready for an affair—the only thing unavailable is red ink.” And is this not our situation till now? We have all the freedoms one wants—the only thing missing is the red ink: we feel free because we lack the very language to articulate our unfreedom. What this lack of red ink means is that, today, all the main terms we use to designate the present conflict—'war on terror,' "democracy and freedom,' 'human rights,' etc—are FALSE terms, mystifying our perception of the situation instead of allowing us to think it. You, here, you are giving to all of us red ink.

3 σχόλια:

Giannis Fakas είπε...

και μια μετάφραση του Ζιζεκ
«Λένε πως είμαστε αποτυχημένοι, losers, όμως οι πραγματικοί αποτυχημένοι βρίσκονται εκεί, στη Γουόλ Στριτ. Σώθηκαν με δισεκατομμύρια από τα χρήματά μας. Λένε πως δεν σεβόμαστε την ιδιωτική ιδιοκτησία, όμως κατά τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 καταστράφηκαν περισσότερες ιδιωτικές ιδιοκτησίες, που είχαν αποκτηθεί με κόπους απ' όσες θα μπορούσαμε ποτέ να καταστρέψουμε εμείς αν αφιερωνόμαστε σ' αυτό μέρα-νύχτα για εβδομάδες. Λένε πως είμαστε αιθεροβάμονες. Ομως οι πραγματικοί αιθεροβάμονες είναι αυτοί που πιστεύουν ότι τα πράγματα μπορούν να συνεχίσουν έτσι επ' αόριστον.
Δεν καταστρέφουμε τίποτε. Το μόνο που κάνουμε είναι να διαπιστώνουμε πώς το σύστημα καταστρέφει τον εαυτό του. Ολοι ξέρουμε αυτή την κλασική σκηνή στα κινούμενα σχέδια. Η γάτα φτάνει στο χείλος του γκρεμού, αλλά συνεχίζει να περπατάει, αγνοώντας ότι δεν υπάρχει τίποτε από κάτω. Πέφτει μόνον όταν κοιτάζει προς τα κάτω και το συνειδητοποιεί. Αυτό συμβαίνει εδώ. Λέμε σ' αυτούς τους τύπους της Γουόλ Στριτ: "Ε, κοιτάξτε προς τα κάτω!".
Τι κάνουμε, λοιπόν, εδώ; Επιτρέψτε μου να σας πω ένα ωραίο ανέκδοτο από την κομμουνιστική εποχή. Στέλνουν έναν Ανατολικογερμανό να δουλέψει στη Σιβηρία. Ξέρει πως οι λογοκριτές θα ανοίγουν την αλληλογραφία του, έτσι λέει στους φίλους του: "Να συμφωνήσουμε έναν κώδικα. Αν το γράμμα μου είναι γραμμένο με μπλε μελάνι, αυτά που γράφω είναι αλήθεια. Αν είναι γραμμένο με κόκκινο, είναι ψέματα". Έπειτα από έναν μήνα οι φίλοι του παίρνουν την πρώτη επιστολή, γραμμένη με μπλε μελάνι. Η επιστολή γράφει: "Ολα είναι υπέροχα εδώ. Τα καταστήματα είναι γεμάτα καλά προϊόντα. Οι κινηματογράφοι παίζουν καλές δυτικές ταινίες. Τα διαμερίσματα είναι μεγάλα και πολυτελή. Το μόνο που λείπει εδώ είναι το κόκκινο μελάνι". Ετσι ζούμε κι εμείς. Εχουμε όλες τις ελευθερίες που θέλουμε. Ομως αυτό που μας λείπει είναι το κόκκινο μελάνι: η γλώσσα για να εκφράσουμε την ανελευθερία μας. Και αυτό κάνετε εσείς εδώ. Μας δίνετε σε όλους κόκκινο μελάνι.
Ο δρόμος είναι μακρύς. Υπάρχουν πραγματικά προβλήματα για να λυθούν. Ξέρουμε τι δεν θέλουμε. Τι θέλουμε, όμως; Ποια κοινωνική οργάνωση θα μπορούσε να αντικαταστήσει τον καπιταλισμό; Να θυμάστε: το πρόβλημα δεν είναι η διαφθορά ή η απληστία. Το πρόβλημα είναι το σύστημα. Αυτό είναι που σε υποχρεώνει να είσαι διεφθαρμένος. Δεν είμαστε κομμουνιστές, αν λέγοντας κομμουνισμό εννοούμε ένα σύστημα που κατέρρευσε το 1990. Θυμηθείτε πως αυτοί οι κομμουνιστές είναι σήμερα οι πιο αποτελεσματικοί και ανελέητοι καπιταλιστές. Στην Κίνα υπάρχει ένας καπιταλισμός ακόμη πιο δυναμικός απ' ό,τι ο αμερικανικός καπιταλισμός, και δεν είναι ανάγκη να υπάρχει δημοκρατία. Μην υποκύπτετε λοιπόν στον εκβιασμό ότι όποιος επικρίνει τον καπιταλισμό είναι εναντίον της δημοκρατίας. Ο γάμος ανάμεσα στη δημοκρατία και στον καπιταλισμό έχει διαλυθεί. Η αλλαγή είναι δυνατή».
(Αποσπάσματα από ομιλία που εκφώνησε ο σλοβένος φιλόσοφος Σλάβοϊ Ζίζεκ στο Ζουκότι Παρκ προς τους Αμερικανούς του κινήματος «Καταλάβατε τη Γουόλ Στριτ»).

http://www.tanea.gr/kosmos/article/?aid=4665017

windseeker είπε...

Γιώργο έχω να κάνω κάποιες παρατηρήσεις σε αυτά που γράφεις:

Καταρχάς ούτε ο Διαφωτισμός ούτε ο καπιταλισμός είναι ιδεολογικά ρεύματα όπως τα παρουσιάζεις. Ο Διαφωτισμός, με δυο λόγια, είναι το πνευματικό και φιλοσοφικό κίνημα του 18ου αιώνα (του "αιώνα των Φώτων") το οποίο αντιπαρέβαλε στον απολυταρχισμό, τον φανατισμό και την αδιαλλαξία του Μεσαίωνα τον ορθολογισμό και το κριτικό πνεύμα ("τόλμα να γνωρίζεις" διακύρηττε ο Καντ). Ο καπιταλισμός είναι ο τρόπος παραγωγής και το σύστημα κοινωνικής οργάνωσης που, ιστορικά, εμφανίστηκε στη δυτική Ευρώπη κατά τον 17ο και 18ο αιώνα, σχετίζεται με τη λεγόμενη "διττή επανάσταση" (δηλαδή τη Βιομηχανική και τη Γαλλική) και αντικατέστησε τις υπάρχουσες φεουδαλικές δομές. Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν μπορείς να ονομάσεις αυτά τα φαινόμενα "ιδεολογίες" οι οποίες, άλλωστε, είναι προϊόντα κυρίως του 19ου αιώνα.

Ο καπιταλισμός (ως τρόπος παραγωγής και σύστημα κοινωνικής οργάνωσης) συνεχίζει να ορίζει τις τύχες μας αλλά όχι ως "στραβοκανιασμένο γεροντάκι" όπως περιγράφεις αλλά σε μια ακραία νεοφιλελεύθερη εκδοχή. Οι "καρδιακές κρίσεις" δεν είναι σύνδρομο γήρατος αλλά εγγενές χαρακτηριστικό του καπιταλισμού καθώς σε όλες τις ιστορικές φάσεις (εμπορικός, βιομηχανικός, χρηματοπιστωτικός καπιταλισμός) υπήρχαν κρίσεις.

Η ιδεολογία η οποία εξέφρασε τον καπιταλισμό είναι ο φιλελευθερισμός (πολιτικός και οικονομικός) και η σύγχρονη εκδοχή του που χαρακτηρίζει την εποχή μας είναι ο νεοφιλελευθερισμός. Το πολιτικό προσωπικό και τα κόμματα εκφράζουν ακριβώς αυτή την ιδεολογία ακόμα κι αν παρουσιάζουν τις αποφάσεις τους με ένα "σοσιαλιστικό" πρόσωπο. Οι "αιτίες της κατάστασης" προφανώς πρέπει να αναζητηθούν και στα πολιτικά πρόσωπα τα οποία εφαρμόζουν νεοφιλελεύθερες πολιτικές. Γιατί λοιπόν είναι αποδεκτή η οργή απέναντι στον πιο μεγάλο χρηματοπιστωτικό οίκο και δεν είναι αποδεκτή η οργή απέναντι σε αυτούς που στηρίζουν τους χρηματοπιστωτικούς οίκους; Θεωρείς ότι "έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά" στις αλλαγές που έρχονται αν κατακρίνουμε την αυθόρμητη οργή του κόσμου απέναντι στα πολιτικά πρόσωπα ή, αντιθέτως, βάζουμε παρωπίδες αναζητώντας τον κατάλληλο βαθμό συνειδητοποίησης των διαδηλωτών (τον οποίο δεν είμαι σίγουρος ότι είχαν και οι διαδηλωτές στη Wall Street);

ΥΓ: Ο Zizek βάλλει ενάντια και στην "εξανθρωπισμένη", "ωραιοποιημένη" ή "σοσιαλιστική" εκδοχή του καπιταλισμού την οποία υπεραμύνονται αυτοί που μας κυβερνούν...

Γιώργος Ασημακόπουλος είπε...

@windseeker: Ποσο αυθορμητοι είναι αυτοι που μιλανε για Γουδη και πανε Συνταγμα με δικεφαλους αετους;

Περα από την προθεση, η συνειδητοποιηση είναι βασικη προυποθεση αλλαγης. Αλλιως παραμονευει ο λαικισμος, που βασιζεται στην ελπιδα της εκουσιας εξαπατησης. "Πες μου ένα ψεμα ν' αποκοιμηθω" με λιγα λογια. Τιποτα δεν προεκυψε από την αγνοια και το ψεμα, σωστα;

Τελος, δεν φταιει το πολιτικο προσωπικο. Οι ιδιοι που σημερα τους βριζουν και ετοιμαζουν κρεμαλες, χθες (αλλα και αυριο) τους προσκυναγαν. Τοτε ηταν καλοι και σημερα κακοι; Όχι, απλα τωρα η αληθεια δεν είναι βολικη σημερα. Το πολιτικο προσωπικο υπηρετει ένα ακρατο καπιταλισμο που δεν αφηνει περιθωρια πολιτικης. Υπαρχει όμως κατι άλλο να υπηρετησουν σημερα;