13/1/11

Πέρι ελεγχόμενης στάθμευσης

Στη Ναύπακτο λέμε ότι λειτουργεί σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Ζωγραφίστηκαν θέσεις χαραγμένες στο οδόστρωμα με ωραία χρώματα, χωρίστηκαν οι θέσεις σε κατοίκων και επισκεπτών, μπήκαν και πινακίδες που λένε ποιος μπορεί να παρκάρει που. Μέχρι και με απλό sms μπορείς να πληρώσεις για να παρκάρεις, γουάου.


Σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης...


Στην πράξη το μόνο που επιτηρήθηκε -και μάλιστα πλημμελώς- ήταν ζώνες των επισκεπτών, κυρίως στην Αθηνών.
Οι θέσεις των κατοίκων ποτέ δεν αστυνομεύθηκαν. Και μόνο το γεγονός ότι ο Δήμος δεν παρείχε ποτέ τις σχετικές κάρτες στους κατοίκους, το αποδεικνύει. Αποτέλεσμα αυτής της "λεπτομέρειας" ήταν το σύστημα να μην λειτουργεί. Η εξήγηση απλή.


Στόχος του κάθε συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης είναι να απωθήσει τα "τεμπέλικα" αυτοκίνητα -δηλαδή όσα μένουν για πολλές ώρες σταθμευμένα στην ίδια θέση- μακριά από τις περιοχές όπου υπάρχει έλλειψη θέσεων. Με αυτό το αντικίνητρο ο οδηγός του "τεμπέλικου" αυτοκινήτου ωθείται στο να παρκάρει μακρύτερα ή να χρησιμοποιήσει κάποιο εναλλακτικό μέσο μεταφοράς. Στη Ναύπακτο βέβαια δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι υπάρχουν μέσα μαζικής μεταφοράς, οπότε η μόνη εναλλακτική είναι το πεντάλεπτο περπάτημα μέχρι κάποιο σημείο όπου υπάρχει χώρος.


Ωστόσο η Ναυπακτιακή εκδοχή της ελεγχόμενης στάθμευσης δεν έδιωχνε τα τεμπέλικα αυτοκίνητα. Απλά τα έστειλε λίγα μέτρα πιο πέρα, στις παράλληλες της Αθηνών. Η Αθηνών πράγματι βελτιώθηκε, με τίμημα όμως τη σημαντική επιβάρυνση των παράλληλων οδών.


Τα "ντόπια" αυτοκίνητα δεν προκαλούν το πρόβλημα της έλλειψης χώρων στάθμευσης. Αυτό αποδεικνύει η κατάσταση των δρόμων τις ώρες που δεν λειτουργεί η αγορά. Μοιραία ένα σύστημα διαχείρισης αντιμετωπίζει διαφορετικά τα αυτοκίνητα των κατοίκων, αφού σκοπός του είναι να διευκολύνει τους περιστασιακούς επισκέπτες και όχι να διώξει τα μόνιμα αυτοκίνητα. Αυτό άλλωστε συμβαίνει σε κάθε σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης όπου και αν έχει εφαρμοστεί.


Ουσιαστικά την όποια βελτίωση του κεντρικού δρόμου την "πλήρωσαν" οι μόνιμοι κάτοικοι, αφού ο σχεδιασμός του συστήματος που λάμβανε υπόψη την παρουσία των οχημάτων τους στην πράξη δεν εφαρμοζόταν. Το μόνο που συνέβαινε με την πλημμελή εφαρμογή του συστήματος ήταν τα "τεμπέλικα" οχήματα να μετακομίζουν ένα τετράγωνο πάνω ή κάτω και, να απωθούν πιο μακριά τα επίσης "τεμπέλικα" -εκ φύσεως- οχήματα των μόνιμων κατοίκων.


Η βελτίωση της Αθηνών ήταν το αποτέλεσμα της αδικίας που υφίστανται οι μόνιμοι κάτοικοι. Μια αδικία που οφειλόταν στην όχι πιστή τήρηση της μελέτης του συστήματος, σε μια πολιτική απόφαση δηλαδή και όχι σε κάποιο επιστημονικό κενό του συστήματος.


***

Τα παραπάνω δεν σημαίνουν ότι είμαι υπέρμαχος του συγκεκριμένου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στη Ναύπακτο. Άλλωστε τα γενικότερα αποτελέσματα των τελευταίων κυκλοφοριακών παρεμβάσεων είναι από αστεία έως τραγικά. Υπάρχουν χώροι ώστε να διαμορφωθούν πάρκινγκ και να φύγουν εντελώς τα σταθμευμένα οχήματα από τους κεντρικούς δρόμους. Ενδεικτικά μπορούν να εξεταστούν ο χώρος των παζαριών, η βόρεια πλευρά του Ξενία, το οικόπεδο Παπαχαραλάμπους στην Καρακουλάκη, διάφοροι χώροι που είναι δεσμευμένοι από το σχέδιο πόλης του 1936 κα. Προκειμένου να εξυπηρετείται η αγορά, η λειτουργία του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης θα μπορούσε να προβλέπει πως η πρώτη μισή ώρα είναι δωρεάν και στη συνέχεια το τίμημα να είναι αποθαρρυντικό.


Το ότι ενδεχομένως υπάρχουν καλύτερες λύσεις όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να μετατοπίζουμε ένα πρόβλημα σε βάρος κάποιων συμπολιτών μας. Έτσι ή αλλιώς, για όσο καιρό τηρείται το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, θα πρέπει να εφαρμόζεται σε όλη του την έκταση. Αλλιώς και άδικο είναι και αναποτελεσματικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια: